Kluczowym elementem układu chłodzenia silnika jest wentylator chłodzący, który rozprowadza powietrze przez chłodnicę w celu odprowadzenia nadmiaru ciepła z silnika. Istnieją dwa rodzaje wentylatorów chłodnicy: pchające i ciągnące. Wentylator pchający po otwarciu maski można znaleźć w okolicy chłodnicy, najczęściej blisko wlotu powietrza. Świeże powietrze wpada przez kratkę, a następnie jest przepychane przez rdzeń chłodnicy i wypychane z tyłu chłodnicy. Inny umieszczony za chłodnica nazwany jest ciągnącym ponieważ ciągnie powietrze sprzed chłodnicy w kierunku wentylatora.
KONSTRUKCJA WENTYLATORÓW
W samochodzie podstawowym elementem jest chłodnica, która odpowiedzialna jest za chłodzenie silnika i jego wydajną pracę. Dwa elementy takie jak chłodnica i wentylator łączą się, w celu obniżenia temperatury płynu chłodzącego.
Najbardziej podstawowym typem jest solidny wentylator: cztery do siedmiu metalowych lub plastikowych łopatek skrzyżowanych wokół centralnej piasty, przykręconych do koła pasowego pompy wodnej. Prędkość koła pasowego napędzanego paskiem wentylatora jest prędkością wentylatora, kiedy silnik pracuje szybciej, wentylator pracuje szybciej. Po prawidłowym ustawieniu wciąga wystarczającą ilość powietrza przez chłodnicę, aby utrzymać niską temperaturę silnika.
Ponieważ wentylatory chłodnic nie są odpowiedzialne za większość chłodzenia wykonywanego przez chłodnice, awaria wentylatora nie musi oznaczać przegrzania silnika. Jeśli silnik zaczyna się przegrzewać na biegu jałowym, ale nie przegrzewa się, gdy pojazd jest w ruchu, wtedy włączenie ogrzewania może pomóc. Wynika to z tego, że silnik z rdzenia nagrzewnicy pomaga usuwać ciepło z układu chłodzenia, tak jak zwykle robi to wentylator chłodnicy.
JAK TESTOWAĆ WENTYLATOR CHŁODNICY ?
Wentylator jak każde urządzenie należy przetestować czy działa oraz określić, czy jest to wentylator chłodnicy ręczny czy elektryczny. Następnie należy odłączyć złącza na silniku, aby podłączyć zasilanie akumulatora i uziemić wentylator. Wentylator chłodzący silnik jest sterowany temperaturą i działa tylko w razie potrzeby. Wszystkie silniki mają preferowaną temperaturę roboczą, która wymaga okresu nagrzewania, aby działała ze szczytową wydajnością. Temperatury powyżej normy mogą spowodować awarię wewnętrznych części silnika, gdy wentylator chłodzący zawiedzie, płyn chłodzący silnik zatrzyma ciepło, zmuszając silnik do rozgrzania się i ostatecznie do przegrzania.
Wentylatory-sklep intermetowy AltimGT
POWODY DLA KTÓRYCH WENTYLATOR CHŁODNICY NIE DZIAŁA:
-
-
- Być może bezpiecznik przepalił się
- Brak odgłosów wirowania z silnika w chwili gdy wentylator chłodnicy pracuje
- Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego
- Uszkodzone okablowanie lub złe połączenie
- Wadliwy przekaźnik wentylatora
- Zły moduł kontrolera wentylatora
- Zepsuty wentylator chłodnicy
-
POMOCNE INFORMACJE
Wentylatory chłodnicy są bardzo wydajne i są w stanie zapewnić natychmiastowe rezultaty, jeśli są prawidłowo podłączone. Kupując wentylator chłodnicy należy wziąć pod uwagę specyfikacje fabryczne, wszystkie dostępne dane znajdziesz na naszej stronie internetowej
Warto zainwestować w stosowne urządzenia które są dostępne na naszym sklepie internetowym AltimGT , a to jedne z najpopularniejszych wentylatorów chłodnicy: